LET'S

V

ès
// Kunsten i arkitekturen
design
// Arkitektur uden grænser
ès

V

AN ISLAND! design @ -Ministeriet.dk
ARCHITECTURE AND INTERIOR DESIGN ÀRT IN ARCHITECTURE
We help you dESign the solution
ANBEFALESVÆRDIG OM KONTAKT LINKEDIN
dansk english
design @ Ministeriet
DIN ARKITEKTUR // Your-architecture
design
HOUSES/ Huse ARCHITECTURE AND INTERIOR DESIGN ÀRT IN ARCHITECTURE

RØG OG SPEJLE

 

Alle gode historier har brug for en scene.

Et miljø der på fineste vis med røg og spejle understreger persongalleriet og budskabet over for brugeren.

En sådan scene kan se ud på mange måder,

men der skal være overensstemmelse mellem æstetik og indhold, således at fortællingen bliver indlevende og relevant.

Vi skaber scenen, og vi gør det godt.

HOTSPOT INNOVATION
HOTspot Innovation Program : Making competitions Årstal : 2014 Beliggenhed : Aarhus Størrelse : Variende byrum Status : Igangsat
Arkitekt konkurrencer
Fra // BYRUM // PLADSER // HAVNEBADE // STRANDEN // SKOVEN - Alle elementerne samlet....

8 gode råd når man deltager i offentlige arkitekt konkurrencer

Designteam : Morten Kokkendoff, Alex Es

Hvis jeres praksis deltager i en arkitektkonkurrence, og I ønsker at give jer selv den bedst mulige chance for at komme ud på toppen med et godt resultat. Her er et par måder at maksimere effektiviteten af ​​jeres deltagelse.

 

1. Vælg den rigtige konkurrence

 

Der findes et væld af "ikke rigtige" konkurrencer, også kendt som "Idé" konkurrencer. Disse kan være fristende på grund af deres fantasifuldt indrammede, ambitiøse projekter, der tilskynder designere til at drømme op en utopisk vision, der løser verdens største socioøkonomiske problemer. Byens Fremtid konkurrence er en af mine personlige favoriter.

 

Men hvis I er seriøs omkring konkurrencedeltagelse i jeres virksomheds forretningsplan, er I nødt til at se på konkurrencer, som har en legitim slutprodukt. Er konkurrencen om at vinde en ægte kommission? Hvad er sandsynligheden for, at vinderforslaget vil blive bygget? Er konkurrencen funderet i virkeligheden, så tjek offentlige hjemmesider, om der er en mindste chance for at de har finansiering på plads, og at jeres vindende idé vil blive omdannet fra koncept til virkelighed.

 

MED SMÅ VIRKEMIDLER FOR EN SJOVERE BY

 

IDENTITETSUDVIKLING

OPTIMERING AF EKSISTERENDE BYRUMSPLANER

2. Gør jeres hjemmearbejde

 

Når I har fundet ud af, hvilken konkurrence der er det rigtige for jer, begynder I med en retskemisk analyse af beskrivelsen: Hvis projektets placering og program er specificeret, undersøge dem med den samme anstrengelse som i et virkeligt projekt med budgetter. Daniel Libeskind slog 164 andre konkurrenter for det jødiske museum i Berlin, hovedsagelig på grund af hans intime kendskab til historie og dybe notationer af stedet.

 

Noget forskning i arrangørerne af konkurrencen kan også være frugtbart; kan I ofte finde ud af, hvad de tidligere har bestilt og begynde at forstå deres prioriteringer med hensyn til design tilgang og programmæssige behov. Dette resulterer i en deltagelse, der er mere som et informeret forslag for en velkendt klient og mindre som et skud i tågen.

3. 30 Sekunders reglen

 

Konkurrencen om at designe Pompidou-centret, vundet af den dynamiske duo Piano og Rogers, tiltrak en massiv 681 deltager, og mange konkurrencer har indlæg nummerering i de fire figurer. Det betyder, at juryen vil have begrænset tid til at afgive deres kritiske blik på hver præsentation, så øjeblikkelig virkning er afgørende.

 

En god måde at opnå dette på er med et central "killer" billede, der vil sikre, at jeres deltagelse springer ud fra de andre; min personlige præference er enten a) en dramatisk, vidvinkel CGI perspektiv, eller b) en smukt detaljeret sektion tegning. Hvis dette billede kan formidle de overordnede principper i jeres koncept på en kraftfuld måde, vil juryen placere det på deres liste på ingen tid.

4. Bland medier sammen

 

Ud over de snit og CG'er beskrevet ovenfor, kan planer og opstalter være vidunderligt effektive redskaber til at kommunikere jeres motiver til kunderne. Men når I viser jeres projekt til en kræsne jury, overvej at blande medier til at fange deres opmærksomhed. Lav en model, tage nogle veloplyste fotografier, og derefter tilføje yderligere detaljer ved hjælp af jeres brug af software; dette resulterer i billeder med et yderligere element af tekstur og materialitet, der vil give jeres præsentation en usædvanlig kant.

 

En anden metode er at bruge den foretrukne grafiske medie en vis hr. Bjarke Ingels: sekventielle diagrammer. Som en visuel historiefortæller, kan disse hjælpe med at reducere den nødvendige forklarende tekst, destillere præsentationen til blot en eller to plancher.

5. Inviter gæste kritikere

 

Konkurrence frister kan ofte være stramme, og deltagerne tilbringer en intensiv periode for at få styr på deres koncept og bryde det ned, så man bedst præsenterer det endelige produkt. Det er nemt at komme så tæt på et projekt, at konceptet er meget klarere for jer, end det kan være for de nævninge, der kun får én chance for at decifrere det. Derfor kan det være en kæmpe fordel at invitere en gæste kritiker med "friske øjne" til at give deres tanker om jeres forslag før indsendelse.

 

Tag et nærmere kig på listen over nævninge, hvis det omfatter personer uden for arkitektur området, så find en lignende lægmand til at kaste deres blik på jeres motiver. De vil have et perspektiv helt forskellige fra dem inden for branchen, og måske bare give jer en indsigt, I aldrig tidligere har overvejet.

 Vores projekt som vi præsenterer det, er frodigt i dets artikulation, og frodige i dens etablering af beboelses forhold. Det er for os det fundamentale krav der er behov for i skabelse af nye rum - tiltrængt genåbninger - og tilføjelser - for en bedre by, sjovere og mere anderledes på sin Aarhus/Århus måde. Skabe større interesse for byen og i byen. Men det skal ikke læses som et færdigt produkt, det er begyndelsen til en undersøgelse, som vi har bearbejdet for at vise en række muligheder for at konstruere nogle svar på programmet og selve stederne. Det må gerne læsEs som et mulighedsscenarie, som tager udgangspunkt i HVEM og hvad vi skaber for, for at gøre os istand til at skabe denne tilstrækkelighed, effektivisering, og gedigen løsning i skabelse af større, bedre ophold.

6. Tænk stort

 

Konkurrencer er en mulighed for at slå sig løs, og nævninge er ofte tiltrukket af forslag, som ved første visning, virker outret. Store offentlige kommissioner  søger ofte dristige konceptuelle forslag, med viden om, at senere forbedringer vil sikre, at projektet kan være baseret på virkeligheden.

 

Jørn Utzons forslag til Sydney Opera House er et klassisk eksempel: hans praksis slog 232 andre deltagere til jobbet, da juryens fantasi blev fanget af den glade visning af ekspressionisme. Selvfølgelig, de praktiske aspekter af bygningens konstruktion blev en berygtet kamp, ​​men Utzons arv hersker. Så vær ikke bange. Dette er jeres chance for at rage ud over - så tænk stort.

7. Gør det til en win-win situation

 

Den barske sandhed er, at 99% af konkurrenceforslag vil ikke give de høje karakter af en jury. Men selv hvis et forslag ikke kommer på konkurrencelisten, behøver dens liv ikke at ende der! Hvis I har fulgt alle trinene ovenfor, bør I nu have et flot stykke portefølje materiale.

 

Det er ikke ualmindeligt, at et konkurrence koncept, smukt fremlagt på en virksomheds hjemmeside, tiltrækker interesse fra potentielle kunder. Sørg for at markedsføre jeres "besejrede" deltagelse med så meget iver som jeres byggede projekter. Selvom de forbliver på tegnebrættet, fungerer de som fantastiske eksempler på jeres kreative ambitioner. Det kan ikke skade at sætte et par nye ideer til jeres kundes hoveder!

8. Rosinen i pølse enderne?

 

Bedst da du/I troede at den and var begravet, og projektet bare er ved at klappe - bliv vant til at det bliver lavet om! Mange kokke fordærver "maden",  om ikke glæden ved at udvikle en mere personificeret tilgang, til det at skabe noget nyt. Vær vant til indputs fra alle kanter fra start til slut, selv dem der vender det hele på hovedet.

Og tænk på de gode odds, at der "kun" er minimum 5 og 8 andre teams, der laver præcis det samme med samme forventning om noget stort. Forbedrelsen til sådanne projekter kunne minde om samme antal operationsstuer igang samtidig, og på samme patient. Med et hold overlæger der monitorer alle facetter af processen, og med lægfolk involveret og tilslut et dommerpanel til den endelig afgørelse. Om hvilken en af stuerne ikke bare "opererede for "sjov" skyld"; og "patienten"der overlevede den lange "operation". Så kommer videreudviklingen af det kommende arkitektonisk vidunder, der når at blive ændret 100vis af gange løbende fremover - og højst sandsynligt bliver brugt til noget helt tredie inden et halvt århundrede.

 

Good luck og husk at fejre projekterne med maner, når det endelig lykkes. Spørg om rosiner:-)

 

Alex Es

SUPERDOME KOLDING